Dankzij de invoering van slooppremie in meer dan tien Europese landen werden
er vorige maand 2,4 procent meer nieuwe auto’s op kenteken gezet dan een
jaar eerder. In totaal werden in juni ruim 1,46 miljoen nieuwe auto’s
geregistreerd.

Duitsland
Vooral in Duitsland werden aanzienlijk meer nieuwe auto’s verkocht dan een
jaar eerder. De grootste automarkt van Europa groeide met ruim 40 procent.
In Groot-Brittannië en Spanje namen de verkopen nog altijd af, maar met
ongeveer 16 procent was de daling minder sterk dan in de voorgaande maanden.
In Nederland daalde de verkoop met ruim 25 procent.

In het eerste halfjaar van dit jaar daalden de autoverkopen in Europa met 11
procent in vergelijking met een jaar eerder. Alleen in Duitsland, Slowakije
en Tsjechië werden in de periode van januari tot en met juni aanzienlijk
meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. In Frankrijk en Polen bleef de
markt stabiel.

Chrysler
Van de automerken kreeg Chrysler in juni wederom de hardste klappen. Het
Amerikaanse concern verkocht bijna 53 procent minder nieuwe auto’s in Europa
dan een jaar eerder. Fiat, dat vorige maand een groot belang nam in de
noodlijdende Amerikaanse autofabrikant, zag de verkopen daarentegen met
bijna 12 procent stijgen.

In de eerste helft van het jaar wisten alleen Alfa Romeo, Dacia, Hyundai en
Volkswagen meer auto’s te verkopen dan een jaar eerder. Volkswagen was in de
eerste helft van het jaar met bijna 850.000 nieuwe auto’s het meest
verkochte automerk van Europa, gevolgd door Ford, Opel en Peugeot.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl